Recenzija Catherine Called Birdy: Lena Dunham radi pravu adaptaciju iz knjige u film

Teško je pronaći nešto u pop kulturi oko čega se većina ljudi slaže, ali barem postoji jedna široka izjava o medijima koja rijetko pokreće rasprave: Općenito se slaže da je knjiga obično bolja od filma ili serije adaptirane iz nje, bez obzira koliko vjerni ili umjetnička adaptacija bi mogla biti. Čini se da se nitko ne slaže oko toga je li bolje da adaptacija vjerno slijedi knjigu ili zacrta vlastiti tijek. Ipak, čini se da su neke ekranizirane interpretacije knjige univerzalno prezrene zbog onoga što mijenjaju. Uzmimo najnoviju adaptaciju Jane Austen Uvjeravanješto romanu daje nevjerojatno moderno ažuriranje, pretvarajući Anne Elliot iz mračne, razumne žene u oštroumnu, sarkastičnu.

Dakle, obožavateljima povijesnog romana Karen Cushman koji je osvojio Newbery Honor Catherine, zvana Birdy, može se činiti čudnim da je scenaristica i redateljica Lena Dunham promijenila kraj knjige za ekran u korist nečeg modernijeg. Možda je još čudnije reći da ovaj put promijenjeni kraj zapravo poboljšava radnju. Ponekad knjige nisu dovoljno kinematografske da bi se dobro prikazale na ekranu, a Dunham i njezin tim razumiju to, pa su ažurirali Cushmanovu priču kako bi bila kohezivnija i uvjerljivija kao film. S Igra prijestolja‘ Bella Ramsey predvodi glumačku postavu, Catherine zvana Birdy je rijetka adaptacija knjige u film koja donosi neke velike promjene na bolje.

[Ed. note: This post contains ending spoilers for the book version of Catherine Called Birdy, and discusses general changes to the plot for the film version.]

mlada tinejdžerica blijede kože i duge smeđe kose izgleda uzbuđeno dok grabi šaku blata u svakoj ruci

Fotografija: Alex Bailey/Prime Video

Cushmanov roman iz 1994. prilično je sumoran. Catherine, zvana Birdy je srednjovjekovni dnevnik 14-godišnje Catherine, jedine kćeri engleskog lorda. Knjiga počinje samo kao prikaz njezinih dana, sve dok je njezin otac ne odluči udati. Zatim provodi vrijeme izbjegavajući udvarače, prije nego što se zaručila za bogataša koji je puno stariji od nje — dovoljno star da ima odraslu djecu. Ona bježi od kuće kako bi potražila utočište kod svog tek vjenčanog ujaka, ali naposljetku prihvaća svoju sudbinu, odlučna da nikada ne izgubi osjećaj sebe, čak i dok je udaju. Srećom po nju, njezin potencijalni udvarač pogine u nesreći, a Catherine umjesto toga završi zaručena za njegovog sina koji joj više odgovara godinama. Za vremensko razdoblje, računa se kao dobitak!

Za mlade čitatelje, Catherine, zvana Birdy sličan je Draga Ameriko ili američka djevojka knjige — da, postoji zanimljiva priča, ali također, knjiga je prepuna detalja o određenom vremenskom razdoblju i može samo potaknuti fascinaciju poviješću. Catherinini dnevnički zapisi ne samo da prikazuju njezin hrabar, voljan, duhovit glas, već i svakodnevni život srednjovjekovne plemkinje, od svakodnevnih poslova do uzbudljivijih festivala.

Ovozemaljski aspekti Catherinina života u knjizi su fascinantni, posebno ciljnoj publici čitatelja srednjeg razreda, koji možda nisu izloženi stvarnoj povijesti iz tog razdoblja. Kad Catherine govori o predenju tkanine, držanju ptica i posjećivanju seoskih svečanosti, ili daje svoje misli o načinu na koji su razni sveci bili mučeni, sve je to dio njezinog svakodnevnog života. Ali za moderne čitatelje, to je zavirivanje u način života koji je davno prošao i neobično nepoznat.

mlada tinejdžerica u srednjovjekovnoj odjeći podiže mač iznad glave;  pored nje se smiješi plavokosi muškarac i nježno je gleda

Fotografija: Alex Bailey/Prime Video

Problem je u tome što svakodnevni poslovi 14-godišnjaka u srednjem vijeku čine zanimljivo štivo, ali ne čine posebno zanimljiv film. Toliki dio šarma knjige dolazi iz Catherininog hrabrog glasa, i dok filmski voice-over hvata nešto od toga, film ne može ispričati priču samo putem voice-over-a. Potrebna je konkretnija linija. Dakle, Dunhamov scenarij čini Catherinine nadolazeće zaruke središnjom točkom radnje ranije.

Najveća promjena u filmu je ta da je Catherinina obitelj daleko suosjećajnija od svojih kolega iz knjiga, pogotovo jer film kao medij prirodno napušta ograničenu perspektivu prvog lica.

To je taktika koju je prihvatila Netflixova adaptacija Sjena i kosts cijelom epizodom koja iza sebe ostavlja glavnu junakinju Alinu kako bi se usredotočila na njezinog najboljeg prijatelja, tragača Mala (Archie Renaux, koji usput glumi Catherinina brata redovnika Edwarda u Catherine zvana Birdy). Jedna od najvećih kritika Malu u knjigama je da ispada ljubomoran i kontrolirajući, ali puno toga dolazi iz perspektive knjige u prvom licu, filtrirano kroz Alinu i njezinu nesigurnost. Ali u emisiji je Malova strana priče razrađena, a neki od njegovih dijaloga i postupaka izgledaju kao manje agresivni nego što je Alina doživjela. On postaje uvjerljiviji lik, a njihov se odnos pretvara iz onoga što se čini kao jednostrana zaljubljenost u predivno zajedničko žaljenje.

U Catherine zvana Birdy, većina postupaka Catherineine obitelji još uvijek je uokvirena kroz njezino pripovijedanje i gledište. Ali to također nudi neku prekrasnu ironiju, jer kada Catherine kaže jednu stvar, publika može vidjeti što njezini roditelji, braća i drugi ljudi u njezinu životu zapravo rade. Konkretno, njezin otac, lord Rollo (čudesni Andrew Scott), postaje manje od lijenog proždrljivca koji rasipa novac svoje obitelji i postupa s njima kao s predmetima, a više od komplicirane figure koja voli svoju obitelj i želi ono što je najbolje za njih, unatoč njegovih pogrešaka u prekomjernom trošenju i lošem upravljanju njihovim imanjem.

muškarac s lančanom oklopom drži mladu tinejdžericu

Fotografija: Alex Bailey/Prime Video

Catherine ne može vidjeti razgovor koji vodi sa svojim savjetnikom o tome da je uda jer ona samo prisluškuje kroz vrata. Ali publika može, i može vidjeti Rollovo bolno lice dok shvaća da je jedino rješenje za financijske probleme obitelji ugovaranje braka za njegovu jedinu kćer. Dunham je odabrao Catherininu obitelj učiniti složenijom za gledatelje, ali to znači da bi izvorni završetak u kojem su oni potpuno OK s njezinim nadolazećim dogovorenim brakom bio nezadovoljavajući i vratio bi ih u nesimpatičan smjer. Tako da se i to mijenja. Iako je kraj filma definitivno moderniji od onoga što bi se očekivalo u srednjem vijeku, također se čini narativno zadovoljavajućim. Catherinina sudbina nije prepuštena slučaju, a umiješanost njezine obitelji čini se vjerojatnom, s obzirom na to kako ju je Dunham utkao u njihove ranije akcije.

Za čistunce knjiga moglo bi biti čudno čuti da promijenjeni kraj zapravo poboljšava priču. Ali u nekim slučajevima, mijenjanje tema knjige ili razjašnjavanje njezinih dvosmislenosti stvara nešto drugačije što i dalje zadržava opći dojam knjige, ali može stajati samostalno. The Niz nesretnih događaja televizijska serija, na primjer, odgovorila je na pitanje u finalu serije koje je autor Daniel Handler godinama ostavljao otvorenim. Dok je Handler nastavio izgraditi Snicketverse uz spinoffove i vodiče, televizijska serija je ograničenija, a završetak donosi veće zadovoljstvo od namjerne nejasnoće.

Dunham je izabrao sličan put sa Catherine zvana Birdy. To nije vjerna adaptacija knjige, ali to je adaptacija koja najbolje funkcionira za publiku koja ovu priču otkriva na ekranu. Catherine zvana Birdy film priča čvršću priču od divnih dnevničkih zapisa u knjizi i trebao je zaključak s više konačnosti od dnevnika koji jednostavno nema stranica. To je ažurirana verzija priče, ali ne ažurirana iz kukavičluka zbog tragičnog završetka ili neumjesnog pokušaja “Kako ste, drugari djeco” da se privuče mlade ljude time što su “nabrijani” ili “drugačiji”. Umjesto toga, promjene dolaze iz želje da se poboljšaju najbolji dijelovi knjige. Catherinino oštro pripovijedanje i uvid u njezin svakodnevni srednjovjekovni život, suprotstavljeni narativno kohezivnijem zaključku, čine film jačim i puštaju Dunham da traži vlastiti put i publiku.

Catherine zvana Birdy je sada u kinima, a emitirat će se na Prime Videou od 7. listopada.