Recenzija filma ‘Doktor Strange u multiverzumu ludila’

Suočen s beskonačnim mogućnostima zapleta, Marvel nije mogao smisliti manje seksističku priču o Wandi?
Fotografija: ljubaznošću Marvel Studios

Zadovoljstvo trilogije redatelja Sama Raimija Čovjek pauk filmovi koji počinju 2002. mogu se naći u bombast. Njegov luk dijalog i vizualna ekstaza služe za pojednostavljenje našeg razumijevanja likova, dopuštajući im, kao i svijetu u kojem žive, da se osjećaju jedinstveno stvarnim čak i s njegovim pojačanim tonom. Snimanje koje pada u nesvijest podiže sekvence poput neuspjele operacije Doc Ock (Alfred Molina) u Spider-Man 2 – mrak guta likove cijele, a rezni zvučni dizajn noktiju koji struže o pločicu ostavlja vas naježim. Tijelo može biti mjesto horora i moći u žanru superheroja, ideja koju čini munjevita kombinacija dobrog scenarija i pristupa glumaca. Ali u filmovima poput ovih, potonji mogu ići samo tako daleko.

Unajmivši voljenog “autora” poput Raimija da preuzme Doktor Strange nastavak, Marvel je dao Multiverzum ludila neka teža. Također je potaknuo očekivanja publike zbog poznate mješavine pop arta i jezovitih intriga. To su očekivanja koja nisu sasvim ispunjena u posljednjem dijelu MCU-a, istina ne toliko iznenađujuća koliko je sumorno razočaravajuća. Vaša karijera ili umire s nekim integritetom ili živite dovoljno dugo da vaše umijeće apsorbira i poništi Marvelov stroj. I lako je shvatiti zašto bi Marvel apsorbirao Raimija, sa svom njegovom težinom i prestižom, u svoju mašineriju. Doktor Strange u multiverzumu ludila pokušava pronaći mješavinu horora i humora, nešto blisko srcu i užas što je Raimi uspio nositi tijekom svoje karijere. Ali ovdje je njegov zanat opšiven, gamificiran, obogaćen bojama i živahnošću. Radnja se, kako stoji, drži zajedno s žvakom i molitvom. Doktor Stephen Strange (kojeg nogom iza vrata igra Benedict Cumberbatch) izvodi odvažne čarobnjačke podvige i skače kroz razne loše izrađene svemire s Amerikom Chavezom (Xochitl Gomez), međudimenzionalnim bićem koje može probijati rupe u svemirima (ako je samo ona mogao naučiti kako vladati takvim sposobnostima), u nadi da će nadmašiti nevjerojatno moćno, a sada potpuno usrano zlo, Wanda Maximoff–slash–Scarlet Witch (Elizabeth Olson).

Postoje trenuci s intrigantnim Raimijevim idejama iza sebe — kada se zvijeri s ticalima iščupa oko; kada Doctor Strange posjeduje leš u drugom svemiru; kada mistična bitka uključuje note glazbe koje pale u zraku; kada se cijeli svemir pretvori u sijedilo groblje sa samo jednom iskrom života. Tijela su tu i tamo narušena i krvava, a svuda se pojavljuju alternativne verzije likova koje smo upoznali. Multiverzumi imaju intrinzično tmurnu kvalitetu jer su dokaz neiđenog puta i ljudi kakvi bismo mogli biti da su stvari drugačije. Ali Doktor StrangeNjegov multiverzum nije ni emocionalno rezonantan ni umjetnički dovoljno okretan da ostavi dojam. Postoji slijed u kojem Amerika i Doctor Strange putuju kroz svemire vrtoglavom brzinom, svaki oslabljeniji od prethodnog. Jedan je pod vodom. Drugi ih pretvara u likove iz crtića. U drugom su sjajna, živa boja. Ideje koje imaju odsjaj potencijala oborene su ružnoćom filma, njegovim neprestanim tempom izlaganja, potpunim slogom prvog sata i inzistiranjem na specijalnim efektima koji zastrašujuće čine bez teksture.

Dolazim u Marvelove filmove nadajući se nečemu za što ću se zadržati, za djelić električnog uzbuđenja koje publika oko mene osjeća. umjesto toga, Doktor Strange u multiverzumu ludila ostavio me razočaranijom nego ikad. Kako da ne podignem obrvu na castingu Amerike Chaveza, koji je u stripovima uglavnom čitao kao Afro-Latinac? Kako da ne primijetim da Zombi Doctor Strange ima manje frizure od unakaženog leša Billyja Butchersona u Hokus pokus? Doktor Strange 2 je previše svjestan da navijačima ne treba puno da bi navijali za ove jadne pothvate. Ovi su korporativne rate za dioničare, a ne, znate, za stvarne filmove. Možda tako dolazimo do krajnje seksističke koncepcije Wande scenarista Michaela Waldrona.

Od događaja iz WandaVision (koju biste morali gledati da shvatite što se, dovraga, ovdje događa), Grimizna vještica se potpuno nagnula u svoju sada zlobnu osobu, promatrajući američke moći kao način da dođe do svemira u kojem su njezina lažna djeca zapravo živa. U ovom svemiru, snovi su prozori u živote naših multiverzalnih ja, a za Wandu, njezin san uključuje biti domaćica u predgrađu. Bez Vizije, ili ikakvih naznaka Wandinih želja osim njezine djece, ovaj san se čini još klaustrofobičnijim. Očito Wanda – neizmjerno moćna vještica koja može iskriviti stvarnost – samo teži biti mama. To je njezina jedina, proždiruća potreba, a kada je ne ispuni, gubi razum, što dovodi do smrti i uništenja svih oko sebe. Waldronova priča suprotstavlja skladnog Doktora Strangea i Wandu kako bi bila očita njezina nesposobnost da kontrolira svoje emocije i svoje moći. (Karakterizacija se vraća na neugodnu prirodu Crne udovice, koja je u Doba Ultrona otkriveno je da je sterilizirana.) Marvel je lukav u tome kako projicira pojavu smislenog prikaza u svojim pričama, bilo da se radi o totemskom kraljevskom Crna pantera ili svjetlucanje queer ljudi Vječnici. Ako bjelkinje rade tako prljave, kako mi ostali možemo očekivati ​​bolje?

Olson je opterećen likom tako tanko napisanim kao luda kuja, koja ne može kontrolirati svoje emocije ni svoje velike moći, da je njezina izvedba, naravno, polovična i mlaka. Cumberbatch je na autopilotu pokraj nje. Gomezu se daju samo dosjetke i scene izlaganja, pretvarajući lik koji je zamišljen da bude hrabar agresivno blag. (Neću ni ulaziti u Iluminate, skupinu superheroja u drugoj dimenziji koja je tako jasno namijenjena da zadovolji internetske fancaste.) Film nastoji biti očito čudniji, krvaviji i jeziviji od uobičajene MCU cijene (što zapravo ne govori puno jer je ova serija pripremljena da se dopadne najširoj mogućoj publici), ali ostaje toliko odvojena od taktilnog iskustva nastanjivanja živog tijela da je napor blijed. Ako zaškiljite, možete vidjeti Raimijev sjaj, ali svaki općenito čudan trenutak u konačnici je lišen brio i potrebnih komplikacija. Naposljetku, groteska nije samo u slikama, već i o poruci koje one prenose. Poruka ovdje: Sva ova ubojstva i ludilo rezultat su jedne žene i njezine očajničke potrebe za (imaginarnom) djecom.

Raspravljati o Marvelovim filmovima, a sada i TV emisijama, postalo je kao da komentirate poslovne odluke, a ne umjetničke. Superheroj juggernaut ne pokazuje znakove usporavanja dok se razvija na način koji prisiljava publiku da se pretplati na Disney+ kako bi razumjela potpunu litaniju veza između njegovih likova i svjetova. To je proždrljivost informacija. Ipak, publika je uvježbana da živi na komadićima različitosti, radosti, prikladno ugođenom bahatosti. O ovim filmovima se nema što drugo reći. Doktor Strange u multiverzumu ludila osjeća se kao most ka daljnjim pričama, a ne kao djelo koje stoji samostalno. Kako može kad se s druge strane mosta ne nazire kraj?

Vidi sve